سرخط خبرها

قصه مروی‌ها | روایتی از مسجدی تاریخی در حوالی حرم

مسجد مروی‌ها طی سال‌ها فعالیت، یادگاری‌های با ارزشی به جا گذاشته است. هیئت ابوالفضلی‌ها معروف‌ترین آن‌هاست که با نود سال قدمت، هر سال ایام محرم(عصر تاسوعا) و شهادت حضرت زهرا(س) وشب‌های جمعه مراسم عزاداری دارد
  • کد خبر: ۱۰۶۴۲۳
  • ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۳

شهرآرانیوز - مروی‌ها یکی از اولین گروه‌هایی بودند که با امام رضا (ع) بیعت کردند. بر اساس آنچه در مستندات تاریخی وجود دارد، آن‌ها همراه با امام رضا (ع) به مشهد آمدند و بعد از مدتی ساکن شدن در مشهد و ساختن آب انبار در نوغان و ته‌پل محله، جزو اولین نفراتی شدند که این محله را شکل و گسترش دادند. این ساکنان شیفته امام رضا (ع) موقوفات بسیاری را از خود به جا گذاشتند که یکی از آن‌ها مسجد مروی‌هاست؛ مسجدی که سال ثبت آن در وقفنامه اصلی‌اش که روی پارچه با مهر بزرگان آن زمان مشهد ثبت شده، ۱۲۷۴ قمری عنوان شده است.

این مسجد طی سال‌ها فعالیت، یادگاری‌های با ارزشی به جا گذاشته است. هیئت ابوالفضلی‌ها معروف‌ترین آن‌هاست که با نود سال قدمت، هر سال ایام محرم (عصر تاسوعا) و شهادت حضرت زهرا (س) وشب‌های جمعه مراسم عزاداری دارد و نه تنها مردم محله را بلکه تعداد زیادی از هیئت‌های مشهدی را با خود همراه می‌کند.

از حدود سال ۱۳۹۵ که قرار شد طرح شارستان کامل شود و برای تحقق این پروژه، ته‌پل محله زیر تیغ نوسازی رفت و مهم‌ترین داشته‌هایش را از دست داد.

مسجد مروی‌ها نیز با آن پیشینه و قدمت قرار بود به همین عاقبت گرفتار و تخریب شود. درواقع مدتی پس از آغاز اجرای طرح شارستان برای اتصال خیابان آیت ا... شیرازی به طبرسی نگذشته بود که معارض بودن مسجد مروی‌ها رسانه‌ای شد. از طرف دیگر، طبق توافق اولیه نماینده اداره اوقاف، شهرداری و متولی قرار بر این بود تا مسجد تبدیل به احسن شود. با همه این همراهی‌ها، در ادامه حاشیه‌هایی ایجاد شد که جلو تخریب این مسجد را گرفت، اما درب مسجد از سال ۱۳۹۸ تاکنون بسته است و مردم درخواست بازگشایی آن را دارند.
حالا باید منتظر ماند و دید که سرنوشت این مسجد تاریخی چه خواهد شد.

در این ویدیو با سید امیر مروی‌پور از بازماندگان خاندان مروی درباره تاریخچه این مسجد گفتگو کرده‌ایم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->